Marketing & Social Media | Ook reclamecode voor social influencers

On 7 juli 2016 by José de Jong

Als freelance tekstschrijver houd ik me niet bezig met vloggen, maar desalniettemin vind ik het een fascinerend onderwerp als communicatieprofessional. Op de lifestylewebsite ANNICVW.com las ik een interessant artikel over YouTubers en (sluik)reclame, getiteld Reclame en vlogs, hoe zit dat juridisch? 

De wereld van online content is voor velen niet een duidelijke. Social influencers, bloggers met een grote schare volgers en invloed op hun koopgedrag, prijzen – al dan niet gesponsord – producten aan via hun sites en social media kanalen. Waar print media zoals tijdschriften en kranten duidelijke richtlijnen hebben over adverteren en advertorials (advertenties in een redactionele vorm) zijn deze voor bloggers soms niet duidelijk. Ik zal niet uitweiden over de juridische termen, daarvoor verwijs ik door naar het artikel, maar ik vond het wel een interessante case om voor te leggen.

Ook reclamecode voor social influencers | José de Jong tekstschrijver

In hoeverre is het aanprijzen van gratis verkregen spullen sluikreclame? In hoeverre moeten social influencers aangeven dat het gaat om een gesponsorde post/advertorial/samenwerking? In hoeverre moet het publiek zelf concluderen dat content wellicht niet 100% onafhankelijk is. En hoe erg is dat?

Volgens het artikel heeft de Reclame Code Commissie in de in de blogpost gestelde zaak geoordeeld dat er zeker sprake was van reclame, doordat de vlogster een grote commerciële waarde heeft. Voor zover ik weet zijn er geen consequenties geweest, maar dit mag zeker een waarschuwing zijn voor alle social media professionals!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *