Recensie | Boek: On Top – Anna Nooshin

On 19 mei 2015 by José de Jong

Bloggers zijn de grootste social influencers. Naar mijn idee zien vooral adolescenten en twintigers bloggers als een vriendin die adviezen geeft op het gebied van lifestyle, of dat nou mode en beauty of koken en doe-het-zelven is. Maar hoezeer bloggers ook verwoven zijn met het wereld wijde web, toch is het hebben van een boek misschien wel het hoogst haalbare voor webbloggers. Niet zo gek dus dat de grootste bloggers in korte tijd na elkaar een boek uitbrengen; Serena Verbon van Beautylab met Serena’s Stijlgids, Anna Nooshin van NSMBL met On Top en Annic van Wonderen van I Love Fashion News met Masterclass Ondernemen. Vandaag wil ik graag het boek On Top behandelen.

On Top - Anna Nooshin

‘Jouw handboek voor online succes’

On Top belooft handvatten te geven om een blog tot succes te maken. Online uitgeven klinkt namelijk makkelijk, maar hoe maak je jezelf een succes tussen al die ontelbare bloggers? Het boek begint met het begin van NSMBL. Anna verhaalt van hoe ze samen met een vriend een lifestyleplatform lanceert die in onkenbare tijd uitgroeit tot één van de succesvolste blogs. Je leest hoe Anna enerzijds onbevangen het vak “ingerold” is, maar aan de andere kant commercieel weet te denken. Maar waar ze belooft een handboek te geven om zelf online succesvol te worden, leest On Top meer als een autobiografie. Van ‘overbehaarde aliën’ tot de hoofdredacteur die leiding geeft aan meerdere werknemers en stagiairs.

‘Begin maar met magisch denken’

Toch is Anna niet alleen maar eerlijk over hoe ze geworden is wie ze is. Het hoofdstuk ‘Dus jij wilt eigen baas worden? Begin maar met magisch denken’, bevat een aantal handige tips voor beginnende ondernemers. Het zijn eigenlijk een aantal punten die in geen enkel ondernemersplan mogen ontbreken:

• Bepaal jouw USP’s (unique seling points) en specialiteit
  • Eerste indrukken zijn van levensbelang
  • Zonder goede content kom je nergens
  • Investeer (tijd) in social media
  • Onderhoud je netwerk
  • Durf commercieel te denken
  • Bepaal een strategie
  • Wees je eigen rolmodel
  • Durf “nee” te zeggen
  • Falen = groeien
  • Investeer in een goed team
  • Durf risico’s te nemen
  • Blijf professioneel
  • En last but not least: alles is mogelijk

Eigenlijk is het gehele vierde hoofdstuk het interessantst voor ondernemers. Daarmee heeft dit boek eigenlijk een te breed spectrum. Het spreekt zowel beginnende ondernemers aan als fans van de blog NSMBL en Anna Nooshin haarzelf. Erg jammer en naar mijn idee een gemiste kans.